Over Thema’s voor WordPress

Wat zijn thema’s?

Een thema is een door een themaontwikkelaar voor-geprepareerd schilletje/jasje voor je website. WordPress thema’s zijn er in duizenden varianten en zijn bepalend voor de indeling en het uiteindelijke resultaat van hoe of je website er uit komt te zien.

Wanneer je een keer met andere ogen naar wat willekeurige websites kijkt, dan zul je al gauw zien en merken dat ze allemaal overeenkomsten vertonen. Ze bestaan altijd uit een leesgedeelte, hebben 1 of meer menu’s en vertonen ze links, rechts, onder of boven kaders met (aanvullende) informatie.

In WordPress is een thema dus niets meer dan een sjabloon (template) van blokken.

Waarom thema en geen sjabloon of template?

Om ruimte te laten voor de vele themaontwikkelaars (waarmee ze zich enigszins kunnen onderscheiden) worden vaak bestaande sjablonen opnieuw ingekleurd en gevuld met content, gericht op een specifiek onderwerp. Hier en daar wordt wat met blokken geschoven, worden blokken kleiner of groter gemaakt en worden er andere kleuren en lettertypes op los gelaten.

En voila, een nieuw sjabloon thema is geboren!

Het echte onderscheid

WordPress thema’s zijn ruwweg onder te verdelen in 4 groepen met elk zo hun eigen specifieke kenmerken;

  • Blog thema’s
  • Website thema’s
  • Webshop thema’s
  • Community thema’s

Opmerking: Moderne thema’s zijn vaak multifunctioneel en kunnen voor meerdere doeleinden worden gebruikt. Populair zijn momenteel de z.g. All on One of OnePage thema’s.

Het echte onderscheid van een thema wordt door ontwikkelaars gemaakt op basis van;

  • Flexibiliteit
    Hoeveel functionele gebieden (blokken) telt het thema. En in hoeverre zijn deze gebieden afzonderlijk in- of uit te schakelen en aan te passen.
  • Kleur
    In hoeverre zijn de kleuren van afzonderlijke gebieden, gebruikte lettertypes en andere elementen aanpasbaar.
  • Fonts (lettertypes)
    Hoeveel lettertypes telt het thema. En in welke mate kunnen ze flexibel worden toegepast op afzonderlijke elementen.
  • Widgets
    Hoeveel themagerelateerde widget worden er standaard meegeleverd.

Hoeveel thema’s zijn er?

Geen idee! Maar de themabibliotheek van WordPress telt momenteel ruim 7500 thema’s waaruit een keuze kan worden gemaakt.

Veelal zijn dit (een uitzondering daargelaten) de gratis en uitgeklede versie van de z.g. pro/premium versie, en zijn ze bijna altijd voorzien van irritante reclameblokken en meldingen in het admin/beheerders gedeelte van je website.

Ook de copyrightregel in de voettekst (footer) is meestal niet aanpasbaar.

Wat kost een professioneel thema?

De prijs van een professioneel thema ligt zo tussen de € 25 en € 75 voor een Single Site Licentie.

Wanneer je altijd verzekerd wilt zijn van de nieuwste versie, dan betaal je dit bedrag bij de meeste ontwikkelaars per jaar. Niet altijd en soms geven ze op het vervolgjaar een korting. Klantenbinding of zo.

Waar je op moet letten

Wanneer je besluit om een professioneel thema aan te schaffen dan is het goed om op de volgende punten te letten;

  • Is het thema geschikt voor je website
    Bevat het thema voldoende gebieden? Het heeft namelijk weinig zin om een thema aan te schaffen met heel veel gebieden als je niet weet hoe of je überhaupt al die gebieden gaat invullen. Bekijk vooral de demo en lees de documentatie en reviews.
  • Is het thema beschikbaar in het Nederlands
    Alle thema’s zijn in het Engels en bevatten in sommige gevallen ook een Nederlandse vertaling. Is dit niet het geval, let er dan op of er een .pot bestand (Portable Object Template) meegeleverd wordt waarmee je het thema zelf kunt vertalen met bijvoorbeeld PoEdit of Loco Translate.
  • Hoe is de hulp en ondersteuning
    Stel de ontwikkelaar gerust eerst een paar vragen. Wordt hier niet adekwaat op gereageerd, ga er dan maar vanuit dat er op je pre-sales vragen ook geen antwoord komt!
5 juli 2020